In de spits met de trein reizen, wordt mogelijk duurder. Het tarief mag in de piekuren met maximaal 10 procent omhoog.

Dat zo bevestigt staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) in een interview in het AD. De prijzen moeten ervoor zorgen dat meer mensen buiten de spits reizen, zodat de passagiersstroom wordt uitgesmeerd over de hele dag.

“Ik wil schone treinen en mensen mogen niet als sardientjes in een blik zitten”, vindt de staatssecretaris. “Tegelijkertijd willen we ook bereiken dat mensen in de daluren gaan reizen als ze niet in de spits hoeven te reizen.”

Dat kan volgens haar ook vaker als mensen flexwerken. “We willen de passagiersstroom spreiden over de dag en mensen bewuster laten reizen.” Ook voor het goederenvervoer worden flexibele tarieven overwogen.

Rover: duurder kaartje houdt mensen in auto

Reizigersorganisatie Rover vindt duurdere treinkaartjes in de spitsuren geen goed idee. Dat gaat mogelijk ten koste van de plannen om het autogebruik in de drukste uren van de dag te verminderen, zei voorzitter Arriën Kruyt woensdag in het Radio 1 Journaal.

"Ik snap wel dat NS zegt: je moet proberen meer mensen in de daluren te laten rijden, dan zijn treinen relatief leeg. Maar of het nou wijs is om de prijs in de spits met 10 procent te verhogen, dat geloof ik niet", aldus Kruyt.

"We willen ook dat mensen minder gebruik maken van de auto in de spits. Dan ben ik toch bang dat mensen in de auto blijven rijden en niet in de trein gaan zitten."

Ook Maatschappij voor Beter OV is mordicus tegen, zo laat voorzitter Rikus Spithorst aan persbureau ANP weten. "De meeste reizigers hebben geen keuze: hun werkgever verwacht dat ze op bepaalde tijden op hun werk verschijnen. Voor het spitsmijden dienen niet de tarieven te worden aangepast, maar moet iets in de samenleving veranderen." De reizigersclub vindt het "oneerlijk'' als treinreizen wel per tijdstip worden beprijsd, maar autoritten niet.

Prijsverhoging nog niet zeker

Volgens een woordvoerster van Mansveld is het nog lang niet zeker dat de prijs in de spits omhoog gaat. De NS moet hier nog onderzoek naar doen en ook moet nog advies worden gevraagd aan consumentenorganisaties.

Ook mogen reizigers met een voordeelurenabonnement er gemiddeld niet op achteruitgaan als de prijs in de spits omhoog gaat. Verder mag van Mansveld een (maand- of jaar)trajectkaart 6 procent duurder worden.

Andere afspraken

Verder heeft Mansveld onder meer afgesproken dat sprinters op lange ritten zijn uitgerust met een toilet, de NS binnen 60 minuten voor vervangend vervoer moet zorgen bij een storing en dat de 'gewone' intercity's in het weekend tot 1 uur 's nachts blijven rijden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl